Bài mẫu IELTS Writing Task 2: “The influence of outside the home plays a bigger part in children’s development”

27
bai-mau-ielts-writing-task-2-7

Nhằm giúp các bạn học viên tham khảo và ôn tập cho bài thi IELTS Writing sắp tới, TutorIn đã sưu tầm cho các bạn một bài mẫu của IELTS Writing Task 2 với chủ đề: ”The influence of outside the home plays a bigger part in children’s development”. Hãy cùng TutorIn phân tích đề bài này và nghiên cứu cách viết của một bài mẫu đạt điểm cao nhé!

Đề bài:

You should spend about 40 minutes on this task.

Write about the following topic:

Although family has a great influence on children’s lives, it is the influence of outside the home that plays a bigger part in their development.

To what extent do you agree or disagree?

Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.

Write at least 250 words.

Chủ đề: Giáo dục

Phân tích đề bài:

Đây là dạng bài Agree/Disagree Essay thường thấy trong các bài thi IELST Writing. Nội dung đề: Mặc dù gia đình có ảnh hưởng lớn đến cuộc sống của trẻ em nhưng thế giới bên ngoài sẽ mang tác động lớn hơn đến chúng.

Khi làm bài, các bạn thí sinh sinh nên chú trọng đến ý chính của cả đề bài “thế giới bên ngoài sẽ có tác động lớn hơn đến trẻ em.” Do đó, quan điểm mà các bạn có thể đưa ra là: 1) hoàn toàn đồng ý; 2) hoàn toàn không đồng ý; 3) Gia đình và thế giới bên ngoài có tác động như nhau đến trẻ em.

Ý tưởng viết bài:

  • Mở bài: diễn đạt lại đề bài + nêu ý kiến cá nhân. Ví dụ: trong đoạn văn mẫu, người viết đồng ý với quan điểm của đề bài đưa ra.
  • Đoạn thân bài thứ nhất: Lý do 1: Thế giới bên ngoài có tác động đến sự phát triển trí tuệ của trẻ nhiều hơn gia đình
  • Đoạn thân bài thứ hai: Lý do 2: Thế giới bên ngoài có tác động lớn hơn đến kỹ năng giao tiếp và xã hội của trẻ so với gia đình.
  • Kết bài: trình bày lại quan điểm cá nhân + tóm tắt hai lý do cho đoạn văn chính

Bài tham khảo:

It is argued that children are more likely to be impacted by the outside world compared with the influence from their family. Personally, I totally concur with this statement because the academic knowledge and social skills they can acquire from the wider community are more significant to their life-time development than what is provided at home.

The primary reason supporting my stance is that regarding children’s intellectual development, teachers play a more crucial role than parents do. Teachers are known to have to ability to impart knowledge to children of different subjects. In math classes, for example, students are taught algebra and functions, which exercise children’s logical thinking. Similarly, taking history classes allows children to analyse the causes and effects of historical events, helping them improve their analytical skills and critical-thinking ability. These skills are significant in children’s continuous education and future employment. The majority of parents, however, are not able to do so as they are not experts in such areas, thereby being less influential on children’s further advancement.

Another important point I consider is that social skills and collaborative skills, which facilitate children’s future development can, to a larger extent, be cultivated via socialising with peers at school or participating in various activities rather than the interaction with parents. On campus, children may have conflict with their schoolmates, but will gradually understand and learn the way to get along with others if some of their behaviour prevents them from making friends. Meanwhile, there are many activities requiring cooperation, through which children can have an appreciation of teamwork. In contrast, family members shower children with endless love, seldom requiring them to share what they have and always helping them to do everything possible, which is of no benefit to children’s development.

In conclusion, I strongly agree that the world outside home weighs more than parents in children’s development. After all, the important factors in children’s growth, including intellectual development, social skills and collaborative skills can mostly be nurtured beyond a family setting.

(333 words)

Từ vựng:

1.academic knowledge: kiến thức học thuậtt

2.social skills:kỹ năng xã hội

3.acquire (v.): có được, tiếp thu được

4.the wider community: cộng đồng rộng lớn hơn

5.life-time (adj.): trọn đời, cả một đời

6.intellectual (adj.): trí tuệ

7.impart knowledge: truyền đạt kiến thức

8.algebra (n.): đại số

9.function (n.): hàm

10.exercise one’s logical thinking: rèn luyện tư duy logic