Mẫu bài luận IELTS Writing Task 2: The outside world has a greater impact on children’s lives

35
tutorIn ielts writing task 2: the outside world has a greater impact on children's lives

Để giúp các bạn học viên chinh phục kỳ thi IELTS Writing sắp tới, TutorIn đã sưu tầm một bài viết mẫu IELTS Writing Task 2 với chủ đề: “The outside world has a greater impact on children’s lives”. Hãy cùng TutorIn phân tích chi tiết chủ đề này và tìm hiểu cách viết một bài IELTS Writing đạt điểm cao nhé!

Đề bài IELTS Writing Task 2:

Although family has a great influence on children’s life, it is the influence of outside the home that plays a bigger part in their development.

To what extent do you agree or disagree?

Chủ đề: Giáo dục

Phân tích đề bài:

Nội dung chính của đề bài: Mặc dù gia đình có ảnh hưởng lớn đến cuộc sống của trẻ nhỏ, nhưng thế giới bên ngoài sẽ có ảnh hưởng lớn hơn đối với họ. Bạn đồng ý hay không đồng ý với mức độ nào?

Đặc điểm của đề bài: Đây là dạng câu hỏi “opinion”.

Lập luận cốt lõi của đề bài này là “thế giới bên ngoài sẽ có tác động lớn hơn đến trẻ em”, nên quan điểm xây dựng bài viết có thể là:

1) Hoàn toàn đồng ý rằng thế giới bên ngoài có tác động đến trẻ em nhiều hơn gia đình;

2) Hoàn toàn không đồng ý rằng thế giới bên ngoài có tác động đến trẻ em nhiều hơn gia đình;

3) Gia đình và thế giới bên ngoài có ảnh hưởng như nhau đối với trẻ em.

Trong bài viết này, tác giả chọn “hoàn toàn đồng ý”.

Dàn ý bài viết:

  • Mở bài: Trình bày lại đề bài và nêu ý kiến cá nhân;
  • Đoạn thân bài 1: Phân tích luận điểm “Thế giới bên ngoài có tác động đến sự phát triển trí tuệ của trẻ lớn hơn gia đình”;
  • Đoạn thân bài 2: Phân tích luận điểm “Thế giới bên ngoài có tác động đến kỹ năng xã hội và kỹ năng giao tiếp của trẻ lớn hơn so với gia đình;”
  • Kết luận: Nhấn mạnh lại quan điểm cá nhân và tóm tắt hai luận điểm chính trong đoạn thân bài.

Bài mẫu tham khảo:

It is argued that children are more likely to be impacted by the outside world compared with the influence from their family. Personally, I totally concur with this statement because the academic knowledge and social skills they can acquire from the wider community are more significant to their life-time development than what is provided at home.

The primary reason supporting my stance is that regarding children’s intellectual development, teachers play a more crucial role than parents do. Teachers are known to have to ability to impart knowledge to children of different subjects. In math classes, for example, students are taught algebra and functions, which exercise children’s logical thinking. Similarly, taking history classes allows children to analyse the causes and effects of historical events, helping them improve their analytical skills and critical-thinking ability. These skills are significant in children’s continuous education and future employment. The majority of parents, however, are not able to do so as they are not experts in such areas, thereby being less influential on children’s further advancement.

Another important point I consider is that social skills and collaborative skills, which facilitate children’s future development can, to a larger extent, be cultivated via socialising with peers at school or participating in various activities rather than the interaction with parents. On campus, children may have conflict with their schoolmates, but will gradually understand and learn the way to get along with others if some of their behaviour prevents them from making friends. Meanwhile, there are many activities requiring cooperation, through which children can have an appreciation of teamwork. In contrast, family members shower children with endless love, seldom requiring them to share what they have and always helping them to do everything possible, which is of no benefit to children’s development.

In conclusion, I strongly agree that the world outside home weighs more than parents in children’s development. After all, the important factors in children’s growth, including intellectual development, social skills and collaborative skills can mostly be nurtured beyond a family setting.

(333 words)

Từ và cụm từ nổi bật:

academic knowledge: kiến thức học thuật

social skills: kỹ năng giao tiếp xã hội

acquire (v): đạt được, thu được

the wider community: cộng đồng rộng hơn

life-time (adj): suốt đời

intellectual (adj): trí tuệ

impart knowledge: truyền đạt kiến thức

algebra (n): đại số

function (n): chức năng

exercise one’s logical thinking: rèn luyện tư duy logic

Listening
Từ vựng
Chủ đề khác
Speaking
IELTS
Reading
Tin tức
Writing
Mock Test
Tài liệu Writing
Tài liệu Reading
Tài liệu Speaking
Từ vựng
Tài liệu Listening
Sách IELTS